Studijní program: Psychologie
Studijní obor: Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku (B0313A230008)
Studijní obor: Psychologie s rozšířením speciální pedagogiku. Jedná se o jednooborové studium psychologie.
Typ studia – bakalářské, forma – prezenční, standardní délka studia – 3 roky
Na naší fakultě lze bakalářský diplom ze studijního programu Psychologie získat jen v prezenčním studiu.
Program studia poskytuje základy v hlavních teoretických disciplínách oboru psychologie a oboru speciální pedagogika.
V případě psychologie se jedná o jedno či dvousemestrální kurzy z psychologie obecné, vývojové, sociální, pedagogické, patopsychologie, dějin psychologie atd. Značná pozornost je věnována osvojení kvalitativní a kvantitativní metodologie psychologického výzkumu, a to jak na úrovni teoretických poznatků, tak praktických dovedností. Součástí studia je široká nabídka povinně volitelných kurzů.
(Bližší informace o skladbě kurzů lze nalézt na www.pedf.cuni.cz – rubrika Karolinka nebo SIS.)
BLIŽŠÍ A AKTUÁLNÍ INFORMACE PRO ZÁJEMCE O STUDIUM TAKÉ PŘIPRAVILA STUDENTSKÁ OBOROVÁ RADA : https://psychorada-pedfuk.cz/pro-uchazece/
Studium je ukončeno státní závěrečnou zkouškou, která se skládá z obhajoby bakalářské práce, z části sestávající z předmětů psychologických (obecná psychologie, vývojová psychologie, sociální psychologie) a z části sestávající z předmětů speciálně pedagogických (speciální pedagogika + jeden z předmět z následující nabídky: 1. speciální pedagogika znevýhodněného člověka se sluchovým postižením; 2. speciální pedagogika znevýhodněného člověka s řečovým postižením; 3. speciální pedagogika znevýhodněného člověka s mentálním postižením; 4. speciální pedagogika znevýhodněného člověka s tělesným postižením; 5. speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením; 6. speciální pedagogika znevýhodněného člověka s poruchami chování; 7. speciální pedagogika znevýhodněného člověka s kombinovaným postižením). Podle své orientace si studenti mohou bakalářskou práci zpracovat na katedře psychologie nebo na katedře speciální pedagogiky.
Studijní program je koncipován tak, aby byl v souladu s mezinárodními požadavky European Diploma in Psychology.
Absolvent
Absolvent se orientuje v základních paradigmatech psychologie a speciální pedagogiky, tj. nejen v poznatcích základních disciplín (obecná, vývojová, sociální, pedagogická, klinická psychologie, psychologie práce; teorie speciální pedagogiky, psychopedie, etopedie, tyflopedie, surdopedie, logopedie, somatopedie), ale i v základních výzkumných postupech a metodologii, které vedou k těmto poznatkům. Má základní přehled o osobnosti dítěte (žáka, studenta) a její vývojové variabilitě, včetně vývojových zvláštností, poruch a specifických potřeb. Ovládá základní poznatky o učitelské (vychovatelské) profesi a o procesech vyučování a učení. Zná psychologické základy řízení dětských skupin a tvorby vhodného edukačního prostředí, včetně uplatnění poradenské psychologie ve výchově a vzdělávání. Orientuje se v základních principech a metodách výzkumných šetření (depistáže, organizace šetření, zpracování dat a jejich interpretace) pro účely výchovných a vzdělávacích zařízení. Má přehled o psychologických a speciálně pedagogických souvislostech, o povaze a fungování institucí výchovy a vzdělávání. Orientuje se v systému integrativní a inkluzivní podpory osob se speciálními potřebami.
Cíl studia
Cílem studia je především připravit studující na další studium v navazujících magisterských programech psychologie, speciální pedagogiky a příbuzných oborů. Bakalářské studium je orientované akademicky, profesionalizačně je orientované až navazující studium magisterské. Absolventi, kteří nebudou pokračovat v magisterském studiu najdou pracovní uplatnění v institucích školských, poradenských a speciálně pedagogických na asistentských pozicích. Například jako asistent psychologa/speciálního pedagoga/učitele, jako vychovatel, jako osobní asistent postižených osob či odborný referent. A to v institucích jako například: základní a střední školy, včetně škol speciálních, poradenská pracoviště pedagogicko-psychologického poradenství, ústavy sociální péče, zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy, dětské domovy, azylová zařízení, zařízení pro léčbu závislostí, orgány územních, resp. obecních samospráv, nadace a neziskové organizace, resp. jejich vzdělávací zařízení či zařízení sociálních služeb, úřady práce.
Co na našem studiu oceňují naše
studentky a studenti?
„Učitelé nás berou vážně. Například při výběru témat většiny prací je vysoce ceněn vlastní zájem. Profilace studujících je plně respektována. Vyučující jsou vstřícní a otevření požadavkům studentů a studentek.“
„Na vyučujících oceňuji nejen odbornost, ale především ochotu vyjít studujícím vstříc. Na katedře panuje celkově vlídná atmosféra.“
„Kvalitní a zajímavá výuka zajišťovaná odborníky s dlouholetou praxí. Bohatá nabídka přednášek týkající se mnoha oblastí psychologie.“
„Přednášky jsou zajímavé a velmi interaktivní, i díky nízkému počtu studentů ve třídě.“
„Za dobré považuji propojení psychologie a speciální pedagogiky v bakalářském studiu. Speciální pedagogiky jsem se před zahájením studia spíše obávala a považovala ji za nutnou povinnost, kterou budu muset „překonat“. Dnes jsem za získané informace a rozhled v tomto oboru ráda. Myslím si, že psycholog by měl být v problematice zdravotně postižených osob dostatečně vzdělaný.“
„Na katedře máme vlastní studentskou radu, skrze kterou navrhujeme, co na studiu ještě vylepšit.“
„Katedra je na příjemném místě, poblíž nábřeží a malebného Žofína. Je to sice malá, ale neopomenutelná výhoda.“
Přijímací řízení
Aktuální informace k organizaci přijímacího řízení jsou k dispozici na https://is.cuni.cz/studium/prijimacky/index.php?do=detail_obor&id_obor=28364
Přijímací zkoušky do bakalářského studijního programu psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku jsou jednokolové a tvoří je písemný test, který vychází výhradně z následujících dvou publikací:
1) Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B.L., Loftus, G.R., Wagenaar, W.A: Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál, 2012.
2) Fischer, S. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008.
Část testových otázek je formulována v anglickém jazyce (na úrovni B2).
Ukázka otázek formulovaných v anglickém jazyce
S dotazy na obsah studia se lze obracet na doc. PhDr. Irenu Smetáčkovou, Ph.D. – irena.smetackova@pedf.cuni.cz