informace o vědecké činnosti
Aktuální projekty řešené na katedře
Program COOPERATIO
Vědní oblast: Psychological Sciences
Doba řešení: 2022 – 2026
Koordinátor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Koordinující fakulta: PedF UK
Participující fakulty: 1LF, FF UK, FHS UK
G-Epic: Gender Empowerment through Politics in Classroom
Projekt Horizon: 101095000
Doba řešení: 2023 – 2025
Řešitel: doc. PhDr. et Mgr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Řešitelský tým: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D., PhDr. Kateřina Fibigerová, Ph.D., PhDr. Tereza Hyanková, Ph.D.
Další informace: https://pedf.cuni.cz/PEDF-2834.html, https://www.g-epic.eu/
LGBT+ identita jako vývojová výzva v prostředí školy: individuální,
sociální a institucionální perspektiva Projekt GAČR: 23-07934S
Doba řešení: 2023 – 2025
Řešitel: doc. PhDr. et Mgr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Řešitelský tým: PhDr. Kateřina Machovcová, Ph.D., RNDr. Michal Pitoňák, Ph.D., Ing. Petr Pavlík, Ph.D., doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D., Mgr. Teodor Brzák
Další informace: https://www.school4all.pedf.cuni.cz/
Vliv rodičovských výchovných strategií na míru a způsob užívání digitálních technologií malými dětmi (ve věku 6-9 let) Projekt GAČR : 21-31474S
Doba řešení: 2021 – 2024
Řešitel: Lukavská Kateřina Mgr., Ph.D.
Partnerství s Univerzitou v St. Andrews (Fond pro podporu strategických partnerství v roce 2021, 2022, 2023 a 2024, Joint Seed Funding 2024/2025)
V roce 2021 jsme zahájili spolupráci s dr. Kennethem Mavorem a dr. Paulou Miles ze skotské University St. Andrews. Ken společně s kolegy systematicky aplikuje teorii sociální identity ve vzdělávacím procesu (viz Mavor, Platow, Bizumic, 2017)
Jejich zjištění mohou přispět například k hlubšímu porozumění toho, jaké aspekty ovlivňují vzdělávací zkušenost vysokoškolských studentů, jak předcházet problémům s prokrastinací a jinými problematickými postoji ke studiu a naopak, jak podpořit subjektivně i objektivně pozitivní vzdělávací zkušenosti.
Aktivity 2024:
Analýza zjištění z výzkumu a prezentace výsledků, pozvánky budou zveřejněny v rámci aktualit.
Aktivity 2023:
Proběhlo šetření mezi studujícími katedry psychologie a katedry pedagogiky týkající se sociální identity, wellbeingu a přináležitosti ke studijním programům. Šetření umožní komparaci se studujícími na Univerzitě St. Andrews.
Aktivity 2022:
Proběhl online workshop na téma Using Path Models to Explore the Role of Social Identity in Promoting and Undermining Learning: https://capv.cz/event/worskhop/
V návaznosti na spolupráci dr. Mavorem se v listopadu 2022 uskuteční návštěva Dr. Pauly Miles, která na univerzitě v St. Andrews vede projekty cílené na zkvalitnění prostředí pro studující.
Akce pro veřejnost – RESILIENT LEARNING COMMUNITIES – více informací na stránkách fakulty (https://pedf.cuni.cz/PEDF-61.html?event=24970&lang=cz)
Aktivity 2021:
Proběhla přednáška dr. Mavora s názvem Social Identities for Learning, záznam si můžete shlédnout na fakultním YouTube kanálu: https://www.youtube.com/watch?v=9Kw52ep0Jb4, a další výzkumné semináře v menší skupině zájemců o téma.
Kontakt: V případě dotazů a zájmu o zapojení kontaktujte dr.Machovcovou: katerina.machovcova@pedf.cuni.cz
Projekty doktorandů podpořené Grantovou agenturou Univerzity Karlovy (GAUK)
- Videozáznamy jako podpora učitelů při rozvoji čtenářské pregramotnosti
Mgr. Tereza Tetourová
Doba řešení: 2020 – 2023
- Zachránce zradou: Rozbor osobnosti Emanuela Moravce
Mgr. Martin Brummer
Doba řešení: 2020 – 2022
- Reflexe aktuální praxe v psychologické diagnostice pro aktualizaci a recenzi používaných jazykově diagnostických nástrojů
Mgr. Rudorfer, Lothar Filip
Doba řešení: 2022 – 2024
- Vynořující se otcovství – vývojové aspekty procesu stávání se otcem
Mgr. Škvařil, Václav
Doba řešení: 2022 – 2024