informace o vědecké činnosti

Aktuální projekty řešené na katedře

 

Program COOPERATIO

Vědní oblast: Psychological Sciences

Doba řešení: 2022 – 2026

Koordinátor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.

Koordinující fakulta: PedF UK

Participující fakulty: 1LF, FF UK, FHS UK

 

G-Epic: Gender Empowerment through Politics in Classroom
Projekt Horizon: 101095000

Doba řešení: 2023 – 2025

Řešitel: doc. PhDr. et Mgr. Irena Smetáčková, Ph.D.

Řešitelský tým: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D., PhDr. Kateřina Fibigerová, Ph.D., PhDr. Tereza Hyanková, Ph.D.

Další informace: https://pedf.cuni.cz/PEDF-2834.html, https://www.g-epic.eu/

 

LGBT+ identita jako vývojová výzva v prostředí školy: individuální,
sociální a institucionální perspektiva
Projekt GAČR: 23-07934S

Doba řešení: 2023 – 2025

Řešitel: doc. PhDr. et Mgr. Irena Smetáčková, Ph.D.

Řešitelský tým: PhDr. Kateřina Machovcová, Ph.D., RNDr. Michal Pitoňák, Ph.D., Ing. Petr Pavlík, Ph.D., doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D., Mgr. Teodor Brzák 

Další informace: https://www.school4all.pedf.cuni.cz/

Vliv rodičovských výchovných strategií na míru a způsob užívání digitálních technologií malými dětmi (ve věku 6-9 let) Projekt GAČR : 21-31474S

Doba řešení: 2021 – 2024

Řešitel: Lukavská Kateřina Mgr., Ph.D.

 

Partnerství s Univerzitou v St. Andrews (Fond pro podporu strategických partnerství v roce 2021, 2022, 2023 a 2024, Joint Seed Funding 2024/2025) 

V roce 2021 jsme zahájili spolupráci s dr. Kennethem Mavorem a dr. Paulou Miles ze skotské University St. Andrews. Ken společně s kolegy systematicky aplikuje teorii sociální identity ve vzdělávacím procesu (viz Mavor, Platow, Bizumic, 2017) 

Jejich zjištění mohou přispět například k hlubšímu porozumění toho, jaké aspekty ovlivňují vzdělávací zkušenost vysokoškolských studentů, jak předcházet problémům s prokrastinací a jinými problematickými postoji ke studiu a naopak, jak podpořit subjektivně i objektivně pozitivní vzdělávací zkušenosti. 

Aktivity 2024: 

Analýza zjištění z výzkumu a prezentace výsledků, pozvánky budou zveřejněny v rámci aktualit. 

Aktivity 2023: 

Proběhlo šetření mezi studujícími katedry psychologie a katedry pedagogiky týkající se sociální identity, wellbeingu a přináležitosti ke studijním programům. Šetření umožní komparaci se studujícími na Univerzitě St. Andrews. 

Aktivity 2022: 

Proběhl online workshop na téma Using Path Models to Explore the Role of Social Identity in Promoting and Undermining Learning:https://capv.cz/event/worskhop/ 

V návaznosti na spolupráci dr. Mavorem se v listopadu 2022 uskuteční návštěva Dr. Pauly Miles, která na univerzitě v St. Andrews vede projekty cílené na zkvalitnění prostředí pro studující. 

Akce pro veřejnost – RESILIENT LEARNING COMMUNITIES – více informací na stránkách fakulty (https://pedf.cuni.cz/PEDF-61.html?event=24970&lang=cz) 

Aktivity 2021: 

Proběhla přednáška dr. Mavora s názvem Social Identities for Learning, záznam si můžete shlédnout na fakultním YouTube kanálu: https://www.youtube.com/watch?v=9Kw52ep0Jb4, a další výzkumné semináře v menší skupině zájemců o téma. 

Kontakt: V případě dotazů a zájmu o zapojení kontaktujte dr.Machovcovou: katerina.machovcova@pedf.cuni.cz 

 

 

Projekty doktorandů podpořené Grantovou agenturou Univerzity Karlovy (GAUK)

 

  • Videozáznamy jako podpora učitelů při rozvoji čtenářské pregramotnosti

Mgr. Tereza Tetourová
Doba řešení:  2020 – 2023

 

  • Zachránce zradou: Rozbor osobnosti Emanuela Moravce

Mgr. Martin Brummer
Doba řešení:  2020 – 2022

 

  • Reflexe aktuální praxe v psychologické diagnostice pro aktualizaci a recenzi používaných jazykově diagnostických nástrojů

Mgr. Rudorfer, Lothar Filip

Doba řešení:  2022 – 2024

 

 

  • Vynořující se otcovství – vývojové aspekty procesu stávání se otcem

Mgr. Škvařil, Václav

Doba řešení:  2022 – 2024