V červnu 2024 byl ukončen projekt „Systematický rozvoj pedagogicko-psychologických kompetencí“, který realizovala katedra psychologie a katedra pedagogiky za podpory 3. Otevřené výzvy. O co jsme se rok a půl snažili?
Cílem projektu bylo vytvořit mapu kompetencí, která pomáhá studentům při volbě předmětů a orientaci ve studiu. Mapa zahrnuje všechny povinné předměty kateder psychologie a pedagogiky, stejně jako většinu povinně-volitelných předmětů. Projekt vedl ke stanovení a validaci pedagogicko-psychologických kompetencí, které byly porovnány s rámcem MŠMT. Výstupy projektu byly pozitivně přijaty a přispěly k úpravě státních závěrečných zkoušek. Na podzim 2024 budou pokračovat další aktivity k implementaci výsledků.
V jakých krocích projekt probíhal?
- Získání spolupráce vyučujících: Projekt byl představen katedře psychologie a katedře pedagogiky s cílem zapojit co nejvíce vyučujících. Výsledkem bylo zapojení všech vyučujících povinných předmětů a klíčových povinně-volitelných předmětů. Někteří externí vyučující bohužel zůstali mimo projekt, což vedlo k tomu, že některé předměty nebyly v mapě zahrnuty. Nicméně, i po skončení projektu budeme na jejich zapojení nadále pracovat.
- Formulace kompetencí: Na základě analýzy různých modelů učitelských kompetencí, které nebyly pro koncepci projektu plně vyhovující, byly formulovány vlastní cílové kompetence pedagogicko-psychologické přípravy na PedF UK. Tyto kompetence byly strukturovány do oblastí na třech úrovních konkrétnosti, přičemž nejnižší úroveň představovala výsledky učení.
- Formulace výsledků učení: Pro každý předmět byly na základě nadefinovaných cílových kompetencí formulovány výsledky učení. K jejich správnému uchopení přispěly semináře s prof. Tonarem. Výsledky učení byly následně zveřejněny v SISu a porovnány s cílovými kompetencemi, což vedlo k jejich zpřesnění.
- Validace a zpětná vazba: Kompetence a výsledky učení byly diskutovány prostřednictvím fokusních skupin se studenty, čerstvými absolventy a vyučujícími. Cílem bylo ověřit jejich relevanci a srozumitelnost. Na základě výsledků byly struktura a formulace kompetencí upraveny.
- Analýza překryvů a bílých míst: Předměty byly posouzeny z hlediska společně nadefinovaných kompetencí a výsledků učení, přičemž byly identifikovány překryvy a tzv. bílá místa (tj. oblasti, které nejsou rozvíjeny, ačkoliv by měly být). Tyto oblasti byly diskutovány na hromadných i bilaterálních schůzkách, což vedlo k úpravám obsahu a formy výuky a k posílení mezipředmětových vazeb.
Výstupy projektu
- Mapa kompetencí: Vytvořená mapa zahrnuje všechny povinné předměty kateder psychologie a pedagogiky na bakalářském i navazujícím magisterském stupni a většinu aktivně vyučovaných povinně-volitelných předmětů. Mapa je graficky zpracována ve dvou podobách – tzv. kostičky, které ukazují intenzitu naplňování jednotlivých kompetencí v předmětech, a přehledná mapa s vizualizací kompetencí rozvíjených v jednotlivých předmětech podle studijního plánu.
- Úprava státních závěrečných zkoušek: V návaznosti na formulované kompetence byly upraveny okruhy státních závěrečných zkoušek z pedagogiky a psychologie. Nově jsou zaměřeny na ověřování aplikace teoretických konceptů na školní situace, což bylo pozitivně hodnoceno 115 absolventy.
- Porovnání s rámcem MŠMT: Kompetence formulované na úrovni PedF UK byly porovnány s Kompetenčním rámcem MŠMT, což potvrdilo, že PedF UK rozvíjí všechny požadované kompetence a dokonce i některé další. Na základě tohoto porovnání byla vytvořena integrovaná struktura, která usnadňuje orientaci studentů v cílech studia.
Plány do budoucna
Na podzim 2024 budou realizovány další aktivity zaměřené na implementaci a šíření výsledků projektu. Bude probíhat formulace výsledků učení pro všechny předměty na PedF UK, organizace workshopů na témata vyplývající z revizí obsahu předmětů a setkání s vyučujícími oborových didaktik pro hlubší diskusi o mapě pedagogicko-psychologických kompetencí. Studenti učitelských oborů budou o výsledcích projektu podrobněji informováni prostřednictvím rozhovorů na sociálních sítích.
Děkujeme organizaci Otevřeno za podporu projektu. Také děkujeme všem vyučujícím katedry psychologie a katedry pedagogiky, kteří se do projektu zapojili. Stejně tak i děkujeme studujícím, kteří nám v průběhu projektu poskytovali zpětné vazby.