Obsah stránky

Výzkum

Stránka je ve výstavbě.

Věda a výzkum na katedře

 

Projekty týmů katedry

Členové katedry i doktorandi rozvíjejí obor psychologie i ve výzkumné rovině.  Podílíme se na univerzitních programech Cooperatio, řešíme granty podporované GA ČRTA ČR i evropskými fondy, v indikovaných tématech oslovujeme také nadace podporující rozvoj vědeckých výzkumů.  Na výzkumu se často podílejí i naši studující – buď jako spoluřešitelé, nebo prostřednictvím vlastních závěrečných prací. Vznikají tak originální bakalářské a diplomové práce.  

 

Zaměření katedry

Katedra se v současnosti zaměřuje na následující témata:

  • Rozvoj gramotnosti
  • Učitel a učitelství
  • Rodičovství a děti
  • Diverzita žáků
  • VŠ studující
  • Duševní zdraví ve školním prostředí

 

Výzkumnické týmy

Na pracovišti působí následující odborné kolektivy:

  • Skupina školní psychologie a poradenství
  • Skupina výzkumu rozvoje gramotnosti
  • Skupina pro výzkum problematiky genderu a rovnosti
  • Skupina pro výzkum digitálního dětství a dospívání
  • Pražská skupina školní etnografie

Výzkumnické týmy

 

Skupina pro výzkum digitálního dětství a dospívání (3D)


Skupina pro výzkum digitálního dětství a dospívání (3D) se zabývá stěžejními psychologickými otázkami, které míří k podstatě motivační síly kyberprostoru.  Výzkumný tým definuje svou pozici jako techno-realistickou, s důrazem na hloubkové pochopení výzev virtuálního světa. Filosofie skupiny staví na snaze postihnout ve svých výzkumech komplexitu používání obrazovek u dětí a dospívajících nad rámec zkratkovitých metodologických designů, zjednodušujících patologizací jevu. Autorský tým usiluje o balancování hodnotících i nehodnotících perspektiv na digitální technologie, v dlouholetých odborných i osobních zkušenostech s digitálními technologiemi hledá společenský žádoucí posuny tématu.

Skupina pro výzkum 3D v minulosti prostřednictvím svých výzkumů přispěla k široké plejádě témat. Vedoucí skupiny, doc. Kateřina Lukavská, Ph.D., již ve svých pregraduálních projektech a pracech nabídla vícevrstevnaté příspěvky k tématům nadměrného užívání digitálních technologií ve vztahu k seberegulaci uživatelů a motivačního potenciálu flow (optimální) zkušenosti. V úzké spolupráci s Mgr. Ondřejem Hrabcem, Ph.D. se v počátcích svých výzkumných kariér zabývali tématem motivace k digitálnímu hraní, kdy od roku 2021 skupina rozšířila své zaměření na téma mediálního rodičovství a rozrostla se o nové členy z domovské katedry (Mgr. Michal Božík, Ph.D., PhDr. Radka High, Ph.D., PhDr. Anna Frombergerová, Ph.D.), ale i o další kolegy z UK (prof. PhDr. Roman Gabrhelík, Ph.D., Mgr. Jaroslav Vacek, Ph.D., Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.). Prostřednictvím navazujících projektů se nyní Skupina pro výzkum 3D zaměřuje na tvorbu teorie digitální socializace dětí ve vztahu k výchovným postupům rodičů. Za pomoci projektu podpořeného Úřadem vlády se rovněž snaží stát vlivnějším a vlídnějším hlasem, který by zprostředkovával klíčové informace o používání digitálních technologií rodičům a expertům. Jednotliví členové skupiny také samostatně rozvíjejí svá vlastní kyberpsychologická témata.


 

Členové skupiny z katedry psychologie

doc. Mgr. Kateřina Lukavská Ph.D.
Interní vyučující
katerina.lukavska@pedf.cuni.cz
Mgr. Ondřej Hrabec Ph.D.
Tajemník katedry
ondrej.hrabec@pedf.cuni.cz
PhDr. Radka High Ph.D.
Interní vyučující
radka.high@pedf.cuni.cz
PhDr. Anna Frombergerová Ph.D.
Interní vyučující
anna.frombergerova@pedf.cuni.cz

Členové skupiny z dalších pracovišť

prof. PhDr. Roman Gabrhelík, Ph.D. 1.LF UK

Mgr. Jaroslav Vacek, Ph.D. 1.LF UK

Mgr. Barbora Chlupová 1.LF UK

Mgr. Michal Božík, Ph.D. Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP)

Mgr. Annamária Brijáková, Ph.D. Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP)

Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D. FF UK

 

Zahraniční spolupráce

Niko Männikkö Oulu University of Applied Sciences, Finsko

Orsolya Király Eötvös Loránd University, Maďarsko

Zsolt Demetrovics University of Gibraltar, Španělsko

Projekty

2024-2026 GA ČR: Digitální média a rodičovský stres: rodinná regulace používání digitálních médií dětmi a dospívajícími v souvislosti s rodičovským stresem a vyhořením

2021–2023 GA ČR: Vliv rodičovských výchovných strategií na míru a způsob užívání digitálních technologií malými dětmi (ve věku 6-9 let)

2011–2013: GA UK (684112) Flow a kontrola času při hraní počítačových her

2009–2011: GA UK Analýza počítačových her typu MMORPG a osobnostních charakteristik hráčů

Publikace

Lukavská K., Vacek J., Gabrhelík R. The effects of parental control and warmth on problematic internet use in adolescents: A prospective cohort study. Journal of Behavioral Addictions, 2020, vol. 9, s. 664-675. ISSN 2062-5871.

Lukavská K., Hrabec O., Lukavský J., Demetrovics Z., Király O. The associations of adolescent problematic internet use with parenting: A meta-analysis. Addictive Behaviors, 2022, vol. 135. ISSN 0306-4603.

Hrabec, O., Slussareff, M., Novotná, A., & Lukavská, K. (2025). Media parenting strategies for Czech children aged 6–9 years. Children’s Health Care, 1–23. https://doi.org/10.1080/02739615.2025.2503169

Lukavská, K., Božík, M., Männikkö, N., Hrabec, O., Slussareff, M., Vacek, J., Píšová, M., & Gabrhelík, R. (2024). Socio-demographic and other factors contributing to excessive leisure screen time in preadolescent children. Central European Journal of Public Health, 32(3), 205–214. https://doi.org/10.21101/cejph.a7941

Király O., Böthe B., Ramos-Diaz J., Rahimi-Movaghar A., Lukavská K., Hrabec O., Miovský M., Billieux J., Deleuze J., Nuyens F., Karila L., Griffiths M., Nagygyörgy K., Urbán R. Ten-Item Internet Gaming Disorder Test (IGDT-10): Measurement Invariance and Cross-Cultural Validation Across Seven Language-Based Samples. Psychology of Addictive Behaviors, 2019, vol. 33, s. 91-103. ISSN 0893-164X.

Lukavská K., Hrabec O., Chrz V. The Role of Habits in Massive Multiplayer Online Role-Playing Game Usage: Predicting Excessive and Problematic Gaming Through Players‘ Sensitivity to Situational Cues. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 2016, vol. 19, s. 277-282. ISSN 2152-2715.

Lukavská K., Vacek J., Hrabec O., Božík M., Slussareff M., Píšová M., Kocourek D., Svobodová L., Gabrhelík R. Measuring Parental Behavior towards Children’s Use of Media and Screen-Devices : The Development and Psychometrical Properties of a Media Parenting Scale for Parents of School-Aged Children. International Journal of Environmental Research and Public Health, 2021, vol. 18. ISSN 1661-7827.

Odkazy

Digitální rozhledna: Web pomáhající rodičům navigovat své děti ve výzvách digitálního prostoru

Obsah stránky