doc. PhDr.

Markéta Švamberk Šauerová

Ph.D.

Interní vyučující

Kontakt

 

Funkce

  • Členka komise obhajob diplomových prací

 

Biografie

Doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová Ph.D. vystudovala pedagogiku-psychologii na Filozofické fakultě UK (1993) a jednooborovou psychologii (1998). Habilitovala se v roce 2014. Absolvovala řadu psychoterapeutických výcviků, mj. arteterapii (200 hodin) v Diakonii Praha či profesionální koučink u Coachingworld (2012–2013). Od roku 2022 působí jako interní vyučující na Katedře psychologie Pedagogické fakulty UK, kde vede přednášky v oblasti poradenské a školní psychologie, podílí se na aktivitách Akademické poradny i v projektech U3V a celoživotního vzdělávání.  Současně provozuje soukromou poradenskou praxi v oblasti pedagogicko-psychologické diagnostiky. V předchozích letech působila jako školní psycholožka na základní a střední škole a jako poradenská psycholožka v PPP. Je šéfredaktorkou časopisu Diagnostika a Poradenství v pomáhajících profesích, pravidelně vystupuje v pořadu ČT 1 Sama doma (zaměření na témata výchovy dětí a podpory duševní hygieny žáků i učitelů), podílí se na tvorbě edukačních materiálů na ČT Edu. V posledních dvou letech intenzivně spolupracuje se spolkem České školy bez hranic a T. G. Masaryk School Toronto (podpora českého jazyka pro krajany v celém světě – příprava a vedení workshopů zaměřených na duševní hygienu učitelů a bilingvní výchovu). Pravidelně publikuje, mezi klíčová témata patří vliv výchovy na osobnostní růst (projekty rozvíjení čtenářství, projekty podpory vztahu k pohybovým aktivitám), výchova neprůbojných či panovačných dětí. V posledních letech se zaměřuje na wellbeing, psychohygienu žáků a učitelů a prevenci syndromu vyhoření pedagogických pracovníků. Publikuje i v oblasti speciální pedagogiky (např. Speciální pedagogika v praxi, Adolescent se speciálními vzdělávacími potřebami).

https://orcid.org/0000-0002-7721-4360

Zkoumaná témata

  • Vliv výchovy na osobnostní růst
  • Psychohygiena žáků a učitelů
  • Prevence syndromu vyhoření pedagogických pracovníků
  • Podpora vztahu k pohybovým aktivitám
  • Rovzíjení čtenářství

Výzkumné projekty

  • Spolupráce na GAČR: Projekt 23-07934S: LGBT+ identita jako vývojová výzva v prostředí školy: individuální, sociální a institucionální perspektiva, Irena Smetáčková
  • Aktuální spolupráce (2022–2025) příprava patentu pomůcek pro žáky s mentálním postižením (Institut Badaň, Gliwice)
  • Garant a hl. Řešitel výzkumného projektu – „Využití školních sportovních areálů“ (2012–2016)​, Hl.MP
  • Spolupráce na GAČR: „Autorita a její proměny v edukačním prostředí“ (2010–2012)​, Alena Vališová
  • Projekt ESF: inovace studijního programu Sportovní a volnočasový pedagog (2012–2014) a Sportovní a kondiční specialista (2011–2013)​
  • Spolupráce na grantových projektech VEGA, KEGA (TU Trnava)
  • Poradenská psychologie
  • Pedagogická psychologie
  • Psycholigická práce se skupinami

Obsah stránky