
PhDr.
Klára Špačková
Ph.D.
Tajemnice katedry
Kontakt
- Číslo místnosti: M409
- Konzultační hodiny
Funkce
- Tajemnice katedry psychologie
- Kontaktní osoba pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami
- Koordinátorka rozvrhů
- Pracovnice akademické poradny
Biografie
PhDr. Klára Špačková, Ph.D., vystudovala psychologii se speciální pedagogikou na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, kde v roce 2011 dokončila doktorské studium v oboru pedagogická psychologie. Od roku 2012 působí na Katedře psychologie PedF UK jako odborná asistentka a od roku 2014 také jako psycholožka v Akademické poradně PedF. V rámci dalšího vzdělávání absolvovala řadu odborných programů a kurzů, např. Školní pedagogicko-psychologické služby (varianta A – školní psycholog), Lektor pro společné vzdělávání, Program instrumentálního obohacení Reuvena Feuersteina, Test stromu aj. Dříve působila také jako učitelka anglického jazyka a sociální pracovnice v pedagogicko-psychologické poradně. Ve své výzkumné a publikační činnosti se dlouhodobě věnuje rozvoji a diagnostice čtenářské gramotnosti, specifických poruch učení a osvojování cizího či druhého jazyka. Byla zapojena do několika národních i mezinárodních výzkumných projektů podporovaných grantovými agenturami GA ČR, TA ČR, GA UK a OP VVV a spolupracuje se zahraničními odborníky (například v rámci sítí SILE a ELN). Je výkonnou redaktorkou odborného časopisu Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání a spoluautorkou testové baterie PorTex.
https://orcid.org/0000-0003-0202-6602
Zkoumaná témata
- Rozvoj čtenářské gramotnosti
- Problematika specifických poruch učení
- Diagnostika jazykových a čtenářských dovedností
- Osvojování cizího/druhého jazyka
Výzkumné projekty
- 2020–2022: ESF pro VŠ II na UK, Akademická poradna – Fakultní projektový manažer, Pracovník akademické poradny
- 2018-2021: TAČR č. TL0100365 „Klíčové gramotnostní dovednosti u žáků základních škol – testová diagnostická baterie“ (člen řešitelského týmu)
- 2019-2021: GA UK č. 408119 „Záměrné učení kolokací ve skupinové výuce“ (spoluřešitel)
- 2017-2019: OP VVV „Zvýšení kvality vzdělávání žáků, rozvoje klíčových kompetencí, oblastí vzdělávání a gramotnost“ (koordinátor vzdělávacího modulu Gramotnosti – čtenářská gramotnost)
- 2013-2015: GAČR č. 13-20678S „Porozumění čtenému – typický vývoj a jeho rizika“ (výzkumná pracovnice)
- 2008-2009: ELDEL (Enhancing literacy development in european languages) – 7. rámcový program EU, Marie Curie Actions (výzkumný asistent pověřený supervizí administrátorů dat v projektu)
- 2008: spoluřešitelka grantového projektu GA ČR č. 406/08/0338 Vztah izolace hlásek a znalosti písmen v počátcích vývoje čtenářských dovedností
- 2004-2006: „Predictors of literacy achievement across orthographies: effects of regularity“ (dr. Markéta Caravolas) – výzkumný asistent
- Specifické poruchy učení – výukové obtíže žáků
- Specific learning disorders – intervention
- Psychologie pedagogická a sociální (pro učitele)
- Specific learning difficulties (Erasmus)