doc. PhDr.

Irena Smetáčková

Ph.D.

Vedoucí katedry

Kontakt

 

Funkce

  • Vedoucí katedry
  • Garantka bakalářského oboru Psychologie s rozšířením o SPPG
  • Předsedkyně bakalářské komise SZZ z psychologie a obhajob bakalářských prací

 

Biografie

Doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D., je vedoucí Katedry psychologie na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Vystudovala sociologii na Filozofické fakultě UK a pedagogiku a psychologii na Pedagogické fakultě UK, kde následně získala titul Ph.D. a docenturu v oboru pedagogická psychologie. Má rozsáhlé pracovní zkušenosti jako učitelka na odborném učilišti, psycholožka v Pedagogicko-psychologické poradně a analytička v Centru pro zjišťování výsledků ve vzdělávání. Vedla nebo se podílela na více než 20 výzkumech v oblasti genderové socializace, psychologických faktorů v učení a učitelské profesní identity.  Zabývá se zejména tématy genderové socializace, rovnosti ve vzdělávání a zvládání náročnosti učitelství. Vyučuje sociální a pedagogickou psychologii, je garantkou studijního programu Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku a odbornou garantkou poradny Sbarvouven.cz pro mladé LGBT+. Absolvovala psychoterapeutický výcvik v existenciální analýze a logoterapii. Je členkou Rady vlády pro rovnost žen a mužů a aktivně se účastní vzdělávacích a odborných iniciativ v oblasti pedagogické a sociální psychologie.

 https://orcid.org/0000-0002-2819-6944

Zkoumaná témata

  • Učitelská identita
  • Učitelský stres a syndrom vyhoření
  • Sociální opora a kolegiální sdílení v učitelství
  • Vývoj genderové identity a sexuální orientace
  • Rovnost ve vzdělávání
  • Kulturně-psychologické
  • Socio-kognitivní přístupy k učení

Výzkumné projekty

  • Učitelská supervize – prevence syndromu vyhoření, TAČR (2018-2021), hlavní řešitelka
  • Učitelské vyhoření – institucionální, vztahové a intrapsychické faktory, GAČR (2016-2018), hlavní řešitelka
  • Gender-related challenges in European education systems, EIGE (2016-2017), nositel: MIGS a IRS, spoluřešitelka
  • Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům, GAČR (2016-2018), spoluřešitelka, hlavní řešitelka: Doc. PhDr. Naďa Vondrová, CSc.
  • Legitimizace stereotypů v české společnosti, GAČR (2014-2016), spoluřešitelka, hlavní řešitel: Doc. PhDr. Karel Hnilica, CSc.
  • Rovnost 2.0. – Etnicita a gender na prvním stupni základních škol, Norské fondy (2015-2016)., nositel: Otevřená společnost, o.p.s., hlavní řešitelka
  • Nerovné školy – nerovné šance, GAČR (2011–2014), spoluřešitelka, hlavní řešitel: Mgr. David Greger, Ph.D.
  • Kritická místa výuky matematiky na základních školách, GAČR (2011-2014), spoluřešitelka, hlavní řešitelka: Doc. PhDr. Naďa Vondrová, CSc.
  • Sociální psychologie
  • Pedagogická psychologie
  • Psychologie genderu

Obsah stránky