
doc. PhDr.
Irena Smetáčková
Ph.D.
Vedoucí katedry
Kontakt
- Telefon: 221 900 519
- Číslo místnosti: M408
- Konzultační hodiny
Funkce
- Vedoucí katedry
- Garantka bakalářského oboru Psychologie s rozšířením o SPPG
- Předsedkyně bakalářské komise SZZ z psychologie a obhajob bakalářských prací
Biografie
Doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D., je vedoucí Katedry psychologie na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Vystudovala sociologii na Filozofické fakultě UK a pedagogiku a psychologii na Pedagogické fakultě UK, kde následně získala titul Ph.D. a docenturu v oboru pedagogická psychologie. Má rozsáhlé pracovní zkušenosti jako učitelka na odborném učilišti, psycholožka v Pedagogicko-psychologické poradně a analytička v Centru pro zjišťování výsledků ve vzdělávání. Vedla nebo se podílela na více než 20 výzkumech v oblasti genderové socializace, psychologických faktorů v učení a učitelské profesní identity. Zabývá se zejména tématy genderové socializace, rovnosti ve vzdělávání a zvládání náročnosti učitelství. Vyučuje sociální a pedagogickou psychologii, je garantkou studijního programu Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku a odbornou garantkou poradny Sbarvouven.cz pro mladé LGBT+. Absolvovala psychoterapeutický výcvik v existenciální analýze a logoterapii. Je členkou Rady vlády pro rovnost žen a mužů a aktivně se účastní vzdělávacích a odborných iniciativ v oblasti pedagogické a sociální psychologie.
https://orcid.org/0000-0002-2819-6944
Zkoumaná témata
- Učitelská identita
- Učitelský stres a syndrom vyhoření
- Sociální opora a kolegiální sdílení v učitelství
- Vývoj genderové identity a sexuální orientace
- Rovnost ve vzdělávání
- Kulturně-psychologické
- Socio-kognitivní přístupy k učení
Výzkumné projekty
- Učitelská supervize – prevence syndromu vyhoření, TAČR (2018-2021), hlavní řešitelka
- Učitelské vyhoření – institucionální, vztahové a intrapsychické faktory, GAČR (2016-2018), hlavní řešitelka
- Gender-related challenges in European education systems, EIGE (2016-2017), nositel: MIGS a IRS, spoluřešitelka
- Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům, GAČR (2016-2018), spoluřešitelka, hlavní řešitelka: Doc. PhDr. Naďa Vondrová, CSc.
- Legitimizace stereotypů v české společnosti, GAČR (2014-2016), spoluřešitelka, hlavní řešitel: Doc. PhDr. Karel Hnilica, CSc.
- Rovnost 2.0. – Etnicita a gender na prvním stupni základních škol, Norské fondy (2015-2016)., nositel: Otevřená společnost, o.p.s., hlavní řešitelka
- Nerovné školy – nerovné šance, GAČR (2011–2014), spoluřešitelka, hlavní řešitel: Mgr. David Greger, Ph.D.
- Kritická místa výuky matematiky na základních školách, GAČR (2011-2014), spoluřešitelka, hlavní řešitelka: Doc. PhDr. Naďa Vondrová, CSc.
- Sociální psychologie
- Pedagogická psychologie
- Psychologie genderu