TÉMATA ZÁVĚREČNÝCH PRACÍ PRO AKADEMICKÝ ROK 2021/2022
Následující seznam obsahuje nejprve nabídku témat pro bakalářské práce a níže nabídku témat pro diplomové práce.
Podle interních katedrových zásad by práce měly být zadány do 1. 4. 2022. Období října až prosince využijte k oslovení vyučujících, jejichž témata vás zaujala. Vyučující vám sdělí svá očekávání a podmínky pro spolupráci, případně vás budou informovat o počtu lidí, kteří již o téma projevili zájem. Optimální je konzultovat více témat s více vyučujícími. Nespěchejte s konečným rozhodnutím, které téma budete zpracovávat.
Témata jsou obvykle formulována jako obecnější téma a vedoucí jsou otevřeni specifikaci tématu podle zájmu studenta/studentky.
Témata jsou určena primárně pro studující oboru psychologie. U některých témat je explicitně uvedeno, pokud jsou určena pouze nebo také pro studující učitelských oborů. U témat, kde informace uvedena není, ale téma se jeví pro učitelské obory vhodné, mohou zájemci z učitelských oborů kontaktovat příslušné vyučující a dotázat se na vhodnost a možnost vedení práce.
TÉMATA BAKALÁŘSKÝCH PRACÍ
PhDr. Andrea Beláňová, Ph.D.
- Motivace dobrovolníků vstupujících do věznic s duchovním programem
Mgr. Michal Božík
- Postoje študentov pedagogických smerov, mladých začínajúcich učiteľov a skúsených pedagógov s praxou k využívaniu videohier vo vzdelávaní a výchove v súvislosti s ich predchádzajúcimi skúsenosťami s videohrami – dotazníkové skúmanie (konkrétne dodefinovanie témy po dohode)
- Závislostné správanie vo vzťahu k nakupovaniu tzv. lootboxov vo free to play videohrách – dotazníkové skúmanie (konkrétne dodefinovanie témy po dohode)
- Efekt hrania videohier s morálnym posolstvom / morálnymi dilemami / vlastným hodnotovým systémom hry na hráčove vnímanie vlastnej morálnosti a etickosti – experiment/ kváziexperiment (konkrétne dodefinovanie témy po dohode)
- Videohry, ktoré nás učia empatii a tolerancii – efekt na zmenu postojov k marginalizovaným skupinám / minoritám (utečenci, minority, náboženské skupiny, lgbti atď) – experiment / kváziexperiment (konkrétne dodefinovanie témy po dohode)
Mgr. Veronika Brémová
- Kolegiální sdílení v ústavní výchově
Mgr. Martin Brumer
martinbrummer@seznam.cz
- Možnosti psychobiografie v českém kulturním prostředí.
Mgr. David Doubek, Ph.D.
- Vztah učitele a asistenta pedagoga. Etnografická studie.
- Subkulturní identity ve škole. Etnografická studie.
- Integrace dětí z etnických menšin ve škole z hlediska vrstevnické sociální skupiny. /Etnografie (2x)
- Motivace dětí k mimoškolní umělecké výchově. Etnografická studie.
Mgr. Nikola Doubková
- Temná a světlá triáda (Téma bude konkretizováno podle zájmu studenta.)
Mgr. Anna Frombergerová
- Primární prevence rizikového chování – prevence duševního zdraví (kvalitativní či kvantitativní práce – dle upřesnění tématu po konzultaci se zájemci)
Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D.
- Digitální hraní a moderní herní formy v psychologických souvislostech (konkrétní volba tématu po domluvě)
- Mediální výchova prarodičů (explorační případová studie)
- Role a zkušenost starších sourozenců v regulaci užívání obrazovek (vícečetná případová studie, zakotvená teorie, fenomenologická studie)
- Otcovské styly mediálního rodičovství (explorační případová studie)
- Analýza podloženosti systémů výchovných doporučení ohledně užívání digitálních technologií
Mgr. Petra Kacafírková
- Vliv jazykových předpokladů na úspěšnost žáků v cizojazyčné výuce.
- Role paměti a všímavosti při osvojování si anglického jazyka.
PhDr. Miroslav Klusák, CSc.
- Klima v hodinách tělesné výchovy na 2. stupni ZŠ a na SŠ – přehledová studie výzkumů daného jevu
- Klima v hodinách tělesné výchovy na 2. stupni ZŠ a na SŠ – empirický výzkum
Doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
- Psychobiografie slavné osoby (možno víc zájemců)
- Psychologický rozbor uměleckého textu (možno víc zájemců)
Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D.
- Poradenství na vysokých školách – studijní strategie (téma bude zpřesněno dle zájmu studenta)
- Klima školní třídy a jeho vliv na školní úspěšnost žáků (téma zadáno)
- Spolupráce rodiny a mateřské školy v procesu adaptace dítěte (téma pro studenty/studentky oboru předškolní pedagogika)
Doc. PaedDr., PhDr. Anna Kucharská, Ph.D.
- Školní psycholog ve školách s mateřskými školami
- Rozvoj čtenářských dovedností – důsledky období COVID
Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D.
- Digitální well-being u dětí mladšího školního věku
- Měření problémového užívání obrazovek a médií u dětí mladšího školního věku
PhDr. Kateřina Machovcová, Ph.D.
- Studijní motivace a aspirace, studijní dráhy, opora, identifikace se studiem a oborem, akademická identita a další dle dohody specificky u
vysokoškolských studentů (kvalitativní výzkum): 1) různých minorit – etnické minority, migrační zkušenost,
minoritní genderová či sexuální identifikace; 2) Studenti, jejichž rodiče sami nemají vysokoškolské vzdělání; 3) Vysokoškolští studenti, kteří studovali učňovské obory a pokračovali v dalším studiu (maturita, VŠ); 4) Vysokoškolští studenti příjemci sociálního stipendia - Přechod ze středoškolského studia/zaměstnání do studia na vysoké škole
(kvalitativní výzkum): Rozhodování o budoucím studiu, zvládání přechodu, zapojování do
vysokoškolského studia na jeho počátku, přechod na VŠ z různých typů
středních škol
Mgr. Martina Píšová
- Seberegulace a její měření u různých věkových skupin (systematická přehledová studie)
PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
1, Možnosti psychologického poradenství pro VŠ studenty (téma bude specifikováno po dohodě se studentem/tkou)
2, Problematika zvažování odkladu povinné školní docházky (určeno pro studující oboru Předškolní pedagogika)
3, Sebepoškozování v životě adolescentů
Doc. PhDr. Gabriela Seidlová Málková, Ph.D.
- Přehledová, teoretická práce: Zprostředkované učení v sourozeneckých vztazích. (Téma navrhované práce se v rámci socio-kulturně orientované psychologie věnuje problematice zprostředkovaného učení, resp. analýze dostupných odborných zdrojů k otázce podob realizace zprostředkovaného učení v sourozeneckých interakcích. Rešerše, které by se měla stát podkladem pro tvorbu této přehledové práce by měla začínat studiem prací Pniny S. Kleinové a B. Rogoffové, významných badatelem v této oblasti. Zpracování tématu předpokládá kompetenci pracovat s odbornými zdroji v angličtině.)
- Empirická práce: Možnosti využití diagnostického souboru MABEL pro posuzování připravenosti k nástupu do prvního ročníku základní školy. (Téma nabízí prostor pro realizaci výzkumné studie s dětmi předškolního věku v čase před nástupem do prvního ročníku základní školy. Konkrétní formát výzkumné studie by se odvíjel od možností a připravenosti studenta vstupovat do výzkumného terénu, ale vždy by měl podobu individuální práce studenta s dětmi mateřských škol (mateřské školy) s diagnostickým souborem MABEL (eldel-mabel.net) ve smyslu hodnocení úrovně raných čtenářských a předčtenářských dovedností.)
Doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
- Metakognice u žáků ve 3. ročníku ZŠ
- Kdo je úspěšný žák? Představy budoucích vyučujících (téma vhodné i pro učitelské obory)
- Vztahy mezi dívkami a chlapci v koedukovaných třídách
- Jak se vyučující staví k homoparentálním rodičům?
- LGB vyučující na ZŠ a SŠ
PhDr. Hana Sotáková
- Sourozenecké vztahy dětí s poruchou autistického spektra z pohledu rodičů
- Zprostředkované učení v učitelské praxi
- Studenti s PAS na VŠ
Mgr. Klára Špačková, Ph.D.
- Témata budou doplněna
Prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc.
- Rodina se žákem se SVP v době distančního vzdělávání – kazuistické studie
Mgr. Denisa Urbanová, Ph.D.
- Zvládání nudy ve škole
PhDr. Hana Valentová, Ph.D.
- Vnímání globálních ohrožení u mladých dospělých (2 studenti dle specifikace tématu v rámci předmětu Psychologie osobnosti)
- Posttraumatické změny u osob s onkologickým onemocněním (zadáno)
- Terapeutický potenciál shibari (pro studenta s vazbou na osoby praktikující shibari)
Mgr. Lenka Vídršperková
- Psychologická interpretace pohádek (teoretická práce, konkrétní zaměření práce dle domluvy)
PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
- Koncept školní úspěšnosti učitele základní školy (kvalitativní výzkum)
- Koncept školní úspěšnosti v rodině
Mgr. Anna Vozková
- Ženy s PAS
- Začínající vyučující v učitelském sboru (téma vhodné i pro učitelské obory)
- Zkušení vyučující a inkluze
TÉMATA DIPLOMOVÝCH PRACÍ
Mgr. Martin Brumer
martinbrummer@seznam.cz
- Možnosti psychobiografie v českém kulturním prostředí.
Mgr. David Doubek, Ph.D.
- Sociální média ve vrstevnické skupině na ZŠ. Etnografická studie.
- Učitelské přístupy v komunikaci s rodiči z etnických menšin. /Etnografie
- Individualita a kulturní život na malém městě. /Etnografie
Mgr. Anna Frombergerová
- Evaluace programu primární prevence (program zaměřující se na prevenci duševního zdraví)
- (kvantitativní práce – vyhodnocení efektivity programu PP realizovaného na konkrétní škole)
- Wellbeing na školách
- (kvalitativní či kvantitativní práce – dle zájmu a zaměření studenta)
PhDr. David Heider, Ph.D.
- Vývoj osvojování si psychomotorické dovednosti v závislosti na fyzické existenci předmětu činnosti. (Diplomová práce bude realizací experimentu s hrou na klavír. Zkoumaná osoba bude požádána o naučení se jednoduché klavírní skladby, přičemž bude sledována vývoj učení pomocí tzv. „motion capture“ rukavic mapující každý pohyb rukou. Diplomant bude mít za úkol realizovat výzkum, podílet se na analýzách a rešerších relevantní literatury.)
Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D.
- Digitální hraní a moderní herní formy v psychologických souvislostech (konkrétní volba tématu po domluvě)
- Mediální výchova prarodičů (explorační případová studie)
- Role a zkušenost starších sourozenců v regulaci užívání obrazovek (vícečetná případová studie, zakotvená teorie, fenomenologická studie)
- Otcovské styly mediálního rodičovství (explorační případové studie)
Analýza podloženosti systémů výchovných doporučení ohledně užívání digitálních technologií
Doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D.
-
Zkušenost psychoterapeutické práce s klientem po nedokonaném pokusu o sebevraždu (práce je již zadaná)
Mgr. Petra Kacafírková
- Vliv jazykových předpokladů na úspěšnost žáků v cizojazyčné výuce.
- Role paměti a všímavosti při osvojování si anglického jazyka.
PhDr. Miroslav Klusák, CSc.
- Klima v hodinách tělesné výchovy na 2. stupni ZŠ a na SŠ – přehledová studie výzkumů daného jevu
- Klima v hodinách tělesné výchovy na 2. stupni ZŠ a na SŠ – empirický výzkum
Mgr. Ivana Křížová, Ph.D.
- Svépomocné materiály v klinické psychologii a psychoterapii
- Standardizace klinicko-psychologického procesu
- Profesní začátky v klinické psychologii
- Téma z oblasti klinické psychologie dle konkr. zájmu studenta/tky
Doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
- Psychologický rozbor uměleckého textu
- Biografie u historiků
- Pohřební diskurs jakožto zvláštní druh biografie
Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D.
- Spolupráce školního poradenského pracoviště a učitele v oblasti bezpečného chování na internetu
- Poradenství na vysokých školách – studijní strategie (téma bude zpřesněno dle zájmu studenta)
- Klima školní třídy a jeho vliv na školní úspěšnost žáků (téma zadáno)
- Spolupráce rodiny a mateřské školy v procesu adaptace dítěte (téma pro studenty/studentky oboru předškolní pedagogika)
Doc. PaedDr., PhDr. Anna Kucharská, Ph.D.
- Produktivní psaní u žáků s SPU na 2. st. ZŠ
- Psychologické aspekty předčasných odchodů z vysoké školy
- Studenti se specifickými potřebami na vysoké škole
- Aktivity školního psychologa ve prospěch učitelského sboru
- Aktivity školního psychologa ve prospěch žáků z ohrožených populačních skupin
Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D.
- Digitální well-being u dětí mladšího školního věku
- Měření problémového užívání obrazovek a médií u dětí mladšího školního věku
PhDr. Kateřina Machovcová, Ph.D.
- Studijní motivace a aspirace, studijní dráhy, opora, identifikace se studiem a oborem, akademická identita a další dle dohody specificky u
vysokoškolských studentů (kvalitativní výzkum): 1) různých minorit – etnické minority, migrační zkušenost,
minoritní genderová či sexuální identifikace; 2) Studenti, jejichž rodiče sami nemají vysokoškolské vzdělání; 3) Vysokoškolští studenti, kteří studovali učňovské obory a pokračovali v dalším studiu (maturita, VŠ); 4) Vysokoškolští studenti příjemci sociálního stipendia - Přechod ze středoškolského studia/zaměstnání do studia na vysoké škole
(kvalitativní výzkum): Rozhodování o budoucím studiu, zvládání přechodu, zapojování do
vysokoškolského studia na jeho počátku, přechod na VŠ z různých typů
středních škol
Doc. PhDr. Marek Preiss, Ph.D.
- Posttraumatický stres – validizace dotazníkových metod (pomoc s probíhající studií NUDZ, sběrem dat, analýzou vybraných proměnných)
- Druhá generace po holocaustu (analýza vybraných dat ze studie, výsledky krátkého strukturovaného rozhovoru)
PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
- Motivace zaměstnanců diagnostických ústavů (téma již zadáno)
- Negativní myšlenky matek (téma již zadáno)
Doc. PhDr. Gabriela Seidlová Málková, Ph.D.
- Přehledová, teoretická práce: Zprostředkované učení v sourozeneckých vztazích. (Téma navrhované práce se v rámci socio-kulturně orientované psychologie věnuje problematice zprostředkovaného učení, resp. analýze dostupných odborných zdrojů k otázce podob realizace zprostředkovaného učení v sourozeneckých interakcích. Rešerše, které by se měla stát podkladem pro tvorbu této přehledové práce by měla začínat studiem prací Pniny S. Kleinové a B. Rogoffové, významných badatelem v této oblasti. Zpracování tématu předpokládá kompetenci pracovat s odbornými zdroji v angličtině.)
- Empirická práce: Možnosti využití diagnostického souboru MABEL pro posuzování připravenosti k nástupu do prvního ročníku základní školy. (Téma nabízí prostor pro realizaci výzkumné studie s dětmi předškolního věku v čase před nástupem do prvního ročníku základní školy. Konkrétní formát výzkumné studie by se odvíjel od možností a připravenosti studenta vstupovat do výzkumného terénu, ale vždy by měl podobu individuální práce studenta s dětmi mateřských škol (mateřské školy) s diagnostickým souborem MABEL (eldel-mabel.net) ve smyslu hodnocení úrovně raných čtenářských a předčtenářských dovedností.)
- Empirická práce: Vývojová souvislosti pozornosti a pregramotnostních dovedností. (Téma nabízí prostor pro realizaci výzkumné studie s dětmi předškolního a raně školního věku a to formou studie mapující vzájemné vývojové vztahy pozornosti, počátečního čtení a psaní, rychlého jmenování a fonematického povědomí. V ideálním případě by se jednalo o semilongitudinální projekt se sběrem dat umožňujícím zachycení vývoje pozornosti a pregramotnostních dovedností na konci mateřské a na začátku základní školy. S ohledem na malou zastoupenost tohoto tématu v domácím výzkumu předpokládá tato práce ochotu i kompetenci studenta pracovat s odbornými zdroji publikovanými v anglickém jazyce.)
Doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
- Školně neúspěšné dítě: srovnání učitelského a rodičovského pohledu (studie v širším výzkumu)
- Vztah kognitivních dispozic a školních výkonů (kvantitativní analýza, studie v širším výzkumu)
- Identita školně selhávajících dětí (smíšený design, studie v širším výzkumu)
- Vztah školy a homoparentálních rodin: případové studie
- Nebinární osoby (kvalitativní studie)
PhDr. Hana Sotáková
- Sociální vztahy jedinců s poruchou autistického spektra
- Úzkost u dětí na ZŠ z pohledu školního psychologa
Mgr. Klára Špačková, Ph.D.
- Témata budou doplněna
Prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc.
- Způsoby práce s učivem v době distančního vzdělávání (Čj, M, cizí jazyk) a poučení z něj – učitelská perspektiva
- Důvody podpory selektivity vzdělávacího systému mezi učiteli
PhDr. Hana Valentová, Ph.D.
- Hodnotové a postojové změny v mateřství
PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
- Koncept školní úspěšnosti učitele základní školy (kvalitativní výzkum)
- Koncept školní úspěšnosti v rodině