TÉMATA ZÁVĚREČNÝCH PRACÍ PRO AKADEMICKÝ ROK 2021/2022

 

Následující seznam obsahuje nejprve nabídku témat pro bakalářské práce a níže nabídku témat pro diplomové práce.

Podle interních katedrových zásad by práce měly být zadány do 1. 4. 2022. Období října až prosince využijte k oslovení vyučujících, jejichž témata vás zaujala. Vyučující vám sdělí svá očekávání a podmínky pro spolupráci, případně vás budou informovat o počtu lidí, kteří již o téma projevili zájem. Optimální je konzultovat více témat s více vyučujícími. Nespěchejte s konečným rozhodnutím, které téma budete zpracovávat.

Témata jsou obvykle formulována jako obecnější téma a vedoucí jsou otevřeni specifikaci tématu podle zájmu studenta/studentky.

Témata jsou určena primárně pro studující oboru psychologie. U některých témat je explicitně uvedeno, pokud jsou určena pouze nebo také pro studující učitelských oborů. U témat, kde informace uvedena není, ale téma se jeví pro učitelské obory vhodné, mohou zájemci z učitelských oborů kontaktovat příslušné vyučující a dotázat se na vhodnost a možnost vedení práce.

 

TÉMATA BAKALÁŘSKÝCH PRACÍ

 

PhDr. Andrea Beláňová, Ph.D.

  • Motivace dobrovolníků vstupujících do věznic s duchovním programem

 

Mgr. Michal Božík

michaelo.bozik@gmail.com

  • Postoje študentov pedagogických smerov, mladých začínajúcich učiteľov a skúsených pedagógov s praxou k využívaniu videohier vo vzdelávaní a výchove v súvislosti s ich predchádzajúcimi skúsenosťami s videohrami – dotazníkové skúmanie (konkrétne dodefinovanie témy po dohode)
  • Závislostné správanie vo vzťahu k nakupovaniu tzv. lootboxov vo free to play videohrách – dotazníkové skúmanie (konkrétne dodefinovanie témy po dohode)
  • Efekt hrania videohier s morálnym posolstvom / morálnymi dilemami / vlastným hodnotovým systémom hry na hráčove vnímanie vlastnej morálnosti a etickosti – experiment/ kváziexperiment (konkrétne dodefinovanie témy po dohode)
  • Videohry, ktoré nás učia empatii a tolerancii – efekt na zmenu postojov k marginalizovaným skupinám / minoritám (utečenci, minority, náboženské skupiny, lgbti atď) – experiment / kváziexperiment (konkrétne dodefinovanie témy po dohode)

 

Mgr. Veronika Brémová

veronika.bremova@seznam.cz

  • Kolegiální sdílení v ústavní výchově

 

Mgr. Martin Brumer

martinbrummer@seznam.cz

  • Možnosti psychobiografie v českém kulturním prostředí.

 

Mgr. David Doubek, Ph.D.

  • Vztah učitele a asistenta pedagoga. Etnografická studie.
  • Subkulturní identity ve škole. Etnografická studie.
  • Integrace dětí z etnických menšin ve škole z hlediska vrstevnické sociální skupiny. /Etnografie (2x)
  • Motivace dětí k mimoškolní umělecké výchově. Etnografická studie.

 

Mgr. Nikola Doubková

  • Temná a světlá triáda (Téma bude konkretizováno podle zájmu studenta.)

 

Mgr. Anna Frombergerová

  • Primární prevence rizikového chování – prevence duševního zdraví (kvalitativní či kvantitativní práce – dle upřesnění tématu po konzultaci se zájemci)

 

Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D.

  • Digitální hraní a moderní herní formy v psychologických souvislostech (konkrétní volba tématu po domluvě)
  • Mediální výchova prarodičů (explorační případová studie)
  • Role a zkušenost starších sourozenců v regulaci užívání obrazovek (vícečetná případová studie, zakotvená teorie, fenomenologická studie)
  • Otcovské styly mediálního rodičovství (explorační případová studie)
  • Analýza podloženosti systémů výchovných doporučení ohledně užívání digitálních technologií

 

Mgr. Petra Kacafírková

  • Vliv jazykových předpokladů na úspěšnost žáků v cizojazyčné výuce.
  • Role paměti a všímavosti při osvojování si anglického jazyka.

 

PhDr. Miroslav Klusák, CSc.

  • Klima v hodinách tělesné výchovy na 2. stupni ZŠ a na SŠ – přehledová studie výzkumů daného jevu
  • Klima v hodinách tělesné výchovy na 2. stupni ZŠ a na SŠ – empirický výzkum

Doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.

  • Psychobiografie slavné osoby (možno víc zájemců)
  • Psychologický rozbor uměleckého textu (možno víc zájemců)

 

Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D.

  • Poradenství na vysokých školách – studijní strategie (téma bude zpřesněno dle zájmu studenta)
  • Klima školní třídy a jeho vliv na školní úspěšnost žáků (téma zadáno)
  • Spolupráce rodiny a mateřské školy v procesu adaptace dítěte (téma pro studenty/studentky oboru předškolní pedagogika)

 

Doc. PaedDr., PhDr. Anna Kucharská, Ph.D.

  • Školní psycholog ve školách s mateřskými školami
  • Rozvoj čtenářských dovedností – důsledky období COVID

 

Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D.

  • Digitální well-being u dětí mladšího školního věku
  • Měření problémového užívání obrazovek a médií u dětí mladšího školního věku

PhDr. Kateřina Machovcová, Ph.D.

  • Studijní motivace a aspirace, studijní dráhy, opora, identifikace se studiem a oborem, akademická identita a další dle dohody specificky u
    vysokoškolských studentů (kvalitativní výzkum): 1) různých minorit – etnické minority, migrační zkušenost,
    minoritní genderová či sexuální identifikace; 2) Studenti, jejichž rodiče sami nemají vysokoškolské vzdělání; 3) Vysokoškolští studenti, kteří studovali učňovské obory a pokračovali v dalším studiu (maturita, VŠ); 4) Vysokoškolští studenti příjemci sociálního stipendia
  • Přechod ze středoškolského studia/zaměstnání do studia na vysoké škole
    (kvalitativní výzkum): Rozhodování o budoucím studiu, zvládání přechodu, zapojování do
    vysokoškolského studia na jeho počátku, přechod na VŠ z různých typů
    středních škol

 

Mgr. Martina Píšová

  • Seberegulace a její měření u různých věkových skupin (systematická přehledová studie)

 

PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.

1, Možnosti psychologického poradenství pro VŠ studenty (téma bude specifikováno po dohodě se studentem/tkou)
2, Problematika zvažování odkladu povinné školní docházky  (určeno pro studující oboru Předškolní pedagogika)
3,  Sebepoškozování v životě adolescentů

Doc. PhDr. Gabriela Seidlová Málková, Ph.D.

  • Přehledová, teoretická práce: Zprostředkované učení v  sourozeneckých vztazích. (Téma navrhované práce se v rámci socio-kulturně orientované psychologie věnuje problematice zprostředkovaného učení, resp. analýze dostupných odborných zdrojů k otázce podob realizace zprostředkovaného učení v sourozeneckých interakcích. Rešerše, které by se měla stát podkladem pro tvorbu této přehledové práce by měla začínat studiem prací Pniny S. Kleinové a B. Rogoffové, významných badatelem v této oblasti.  Zpracování tématu předpokládá kompetenci pracovat s odbornými zdroji v angličtině.)
  • Empirická práce: Možnosti využití diagnostického souboru MABEL pro posuzování připravenosti k nástupu do prvního ročníku základní školy. (Téma nabízí prostor pro realizaci výzkumné studie s dětmi předškolního věku v čase před nástupem do prvního ročníku základní školy. Konkrétní formát výzkumné studie by se odvíjel od možností a připravenosti studenta vstupovat do výzkumného terénu, ale vždy by měl podobu individuální práce studenta s dětmi mateřských škol (mateřské školy) s  diagnostickým souborem MABEL (eldel-mabel.net) ve smyslu hodnocení úrovně raných čtenářských a předčtenářských dovedností.)

 

Doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.

  • Metakognice u žáků ve 3. ročníku ZŠ
  • Kdo je úspěšný žák? Představy budoucích vyučujících (téma vhodné i pro učitelské obory)
  • Vztahy mezi dívkami a chlapci v koedukovaných třídách
  • Jak se vyučující staví k homoparentálním rodičům?
  • LGB vyučující na ZŠ a SŠ

 

PhDr. Hana Sotáková

  • Sourozenecké vztahy dětí s poruchou autistického spektra z pohledu rodičů
  • Zprostředkované učení v učitelské praxi
  • Studenti s PAS na VŠ

 

Mgr. Klára Špačková, Ph.D.

  • Témata budou doplněna

 

Prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc.

  • Rodina se žákem se SVP v době distančního vzdělávání – kazuistické studie

Mgr. Denisa Urbanová, Ph.D.

  • Zvládání nudy ve škole

 

PhDr. Hana Valentová, Ph.D.

  • Vnímání globálních  ohrožení u mladých dospělých  (2 studenti dle specifikace tématu v rámci předmětu Psychologie osobnosti)
  • Posttraumatické změny u osob s onkologickým onemocněním (zadáno)
  • Terapeutický potenciál shibari (pro studenta s vazbou na osoby praktikující shibari)

 

Mgr. Lenka Vídršperková

  • Psychologická interpretace pohádek (teoretická práce, konkrétní zaměření práce dle domluvy)

 

PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.

  • Koncept školní úspěšnosti učitele základní školy (kvalitativní výzkum)
  • Koncept školní úspěšnosti v rodině

 

Mgr. Anna Vozková

  • Ženy s PAS
  • Začínající vyučující v učitelském sboru (téma vhodné i pro učitelské obory)
  • Zkušení vyučující a inkluze

 

 

TÉMATA DIPLOMOVÝCH PRACÍ

Mgr. Martin Brumer

martinbrummer@seznam.cz

  • Možnosti psychobiografie v českém kulturním prostředí.

 

Mgr. David Doubek, Ph.D.

  • Sociální média ve vrstevnické skupině na ZŠ. Etnografická studie.
  • Učitelské přístupy v komunikaci s rodiči z etnických menšin. /Etnografie
  • Individualita a kulturní život na malém městě. /Etnografie

 

Mgr. Anna Frombergerová

  • Evaluace programu primární prevence (program zaměřující se na prevenci duševního zdraví)
  • (kvantitativní práce – vyhodnocení efektivity programu PP realizovaného na konkrétní škole)
  • Wellbeing na školách
  • (kvalitativní či kvantitativní práce – dle zájmu a zaměření studenta)

 

PhDr. David Heider, Ph.D.

  • Vývoj osvojování si psychomotorické dovednosti v závislosti na fyzické existenci předmětu činnosti. (Diplomová práce bude realizací experimentu s hrou na klavír. Zkoumaná osoba bude požádána o naučení se jednoduché klavírní skladby, přičemž bude sledována vývoj učení pomocí tzv. „motion capture“ rukavic mapující každý pohyb rukou. Diplomant bude mít za úkol realizovat výzkum, podílet se na analýzách a rešerších relevantní literatury.)

Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D.

  • Digitální hraní a moderní herní formy v psychologických souvislostech (konkrétní volba tématu po domluvě)
  • Mediální výchova prarodičů (explorační případová studie)
  • Role a zkušenost starších sourozenců v regulaci užívání obrazovek (vícečetná případová studie, zakotvená teorie, fenomenologická studie)
  • Otcovské styly mediálního rodičovství (explorační případové studie)
    Analýza podloženosti systémů výchovných doporučení ohledně užívání digitálních technologií

 

Doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D.

  • Zkušenost psychoterapeutické práce s klientem po nedokonaném pokusu o sebevraždu (práce je již zadaná)

 

Mgr. Petra Kacafírková

  • Vliv jazykových předpokladů na úspěšnost žáků v cizojazyčné výuce.
  • Role paměti a všímavosti při osvojování si anglického jazyka.

 

PhDr. Miroslav Klusák, CSc.

  • Klima v hodinách tělesné výchovy na 2. stupni ZŠ a na SŠ – přehledová studie výzkumů daného jevu
  • Klima v hodinách tělesné výchovy na 2. stupni ZŠ a na SŠ – empirický výzkum

Mgr. Ivana Křížová, Ph.D.

  • Svépomocné materiály v klinické psychologii a psychoterapii
  • Standardizace klinicko-psychologického procesu
  • Profesní začátky v klinické psychologii
  • Téma z oblasti klinické psychologie dle konkr. zájmu studenta/tky

 

Doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.

  • Psychologický rozbor uměleckého textu
  • Biografie u historiků
  • Pohřební diskurs jakožto zvláštní druh biografie

 

Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D.

  • Spolupráce školního poradenského pracoviště a učitele v oblasti bezpečného chování na internetu
  • Poradenství na vysokých školách – studijní strategie (téma bude zpřesněno dle zájmu studenta)
  • Klima školní třídy a jeho vliv na školní úspěšnost žáků (téma zadáno)
  • Spolupráce rodiny a mateřské školy v procesu adaptace dítěte (téma pro studenty/studentky oboru předškolní pedagogika)

Doc. PaedDr., PhDr. Anna Kucharská, Ph.D.

  • Produktivní psaní u žáků s SPU na 2. st. ZŠ
  • Psychologické aspekty předčasných odchodů z vysoké školy
  • Studenti se specifickými potřebami na vysoké škole
  • Aktivity školního psychologa ve prospěch učitelského sboru
  • Aktivity školního psychologa ve prospěch žáků z ohrožených populačních skupin

 

Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D.

  • Digitální well-being u dětí mladšího školního věku
  • Měření problémového užívání obrazovek a médií u dětí mladšího školního věku

PhDr. Kateřina Machovcová, Ph.D.

  • Studijní motivace a aspirace, studijní dráhy, opora, identifikace se studiem a oborem, akademická identita a další dle dohody specificky u
    vysokoškolských studentů (kvalitativní výzkum): 1) různých minorit – etnické minority, migrační zkušenost,
    minoritní genderová či sexuální identifikace; 2) Studenti, jejichž rodiče sami nemají vysokoškolské vzdělání; 3) Vysokoškolští studenti, kteří studovali učňovské obory a pokračovali v dalším studiu (maturita, VŠ); 4) Vysokoškolští studenti příjemci sociálního stipendia
  • Přechod ze středoškolského studia/zaměstnání do studia na vysoké škole
    (kvalitativní výzkum): Rozhodování o budoucím studiu, zvládání přechodu, zapojování do
    vysokoškolského studia na jeho počátku, přechod na VŠ z různých typů
    středních škol

 

Doc. PhDr. Marek Preiss, Ph.D.

  • Posttraumatický stres  – validizace dotazníkových metod (pomoc s probíhající studií NUDZ,  sběrem dat, analýzou vybraných proměnných)
  • Druhá generace po holocaustu (analýza vybraných dat ze studie, výsledky krátkého strukturovaného rozhovoru)

 

PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.

  • Motivace zaměstnanců diagnostických ústavů (téma již zadáno)
  • Negativní myšlenky matek  (téma již zadáno)

 

Doc. PhDr. Gabriela Seidlová Málková, Ph.D.

  • Přehledová, teoretická práce: Zprostředkované učení v  sourozeneckých vztazích. (Téma navrhované práce se v rámci socio-kulturně orientované psychologie věnuje problematice zprostředkovaného učení, resp. analýze dostupných odborných zdrojů k otázce podob realizace zprostředkovaného učení v sourozeneckých interakcích. Rešerše, které by se měla stát podkladem pro tvorbu této přehledové práce by měla začínat studiem prací Pniny S. Kleinové a B. Rogoffové, významných badatelem v této oblasti.  Zpracování tématu předpokládá kompetenci pracovat s odbornými zdroji v angličtině.)
  • Empirická práce: Možnosti využití diagnostického souboru MABEL pro posuzování připravenosti k nástupu do prvního ročníku základní školy. (Téma nabízí prostor pro realizaci výzkumné studie s dětmi předškolního věku v čase před nástupem do prvního ročníku základní školy. Konkrétní formát výzkumné studie by se odvíjel od možností a připravenosti studenta vstupovat do výzkumného terénu, ale vždy by měl podobu individuální práce studenta s dětmi mateřských škol (mateřské školy) s  diagnostickým souborem MABEL (eldel-mabel.net) ve smyslu hodnocení úrovně raných čtenářských a předčtenářských dovedností.)
  • Empirická práce: Vývojová souvislosti pozornosti a pregramotnostních dovedností. (Téma nabízí prostor pro realizaci výzkumné studie s dětmi předškolního a raně školního věku a to formou studie mapující vzájemné vývojové vztahy pozornosti, počátečního čtení a psaní, rychlého jmenování a fonematického povědomí. V ideálním případě by se jednalo o semilongitudinální projekt se sběrem dat umožňujícím zachycení vývoje pozornosti a pregramotnostních dovedností na konci mateřské a na začátku základní školy. S ohledem na malou zastoupenost tohoto tématu v domácím výzkumu předpokládá tato práce ochotu i kompetenci studenta pracovat s odbornými zdroji publikovanými v anglickém jazyce.)

 

Doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.

  • Školně neúspěšné dítě: srovnání učitelského a rodičovského pohledu (studie v širším výzkumu)
  • Vztah kognitivních dispozic a školních výkonů (kvantitativní analýza, studie v širším výzkumu)
  • Identita školně selhávajících dětí (smíšený design, studie v širším výzkumu)
  • Vztah školy a homoparentálních rodin: případové studie
  • Nebinární osoby (kvalitativní studie)

 

PhDr. Hana Sotáková

  • Sociální vztahy jedinců s poruchou autistického spektra
  • Úzkost u dětí na ZŠ z pohledu školního psychologa

 

Mgr. Klára Špačková, Ph.D.

  • Témata budou doplněna

 

Prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc.

  • Způsoby práce s učivem v době distančního vzdělávání (Čj, M, cizí jazyk) a poučení z něj – učitelská perspektiva
  • Důvody podpory selektivity vzdělávacího systému mezi učiteli

 

PhDr. Hana Valentová, Ph.D.

  • Hodnotové a postojové změny v mateřství

 

PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.

  • Koncept školní úspěšnosti učitele základní školy (kvalitativní výzkum)
  • Koncept školní úspěšnosti v rodině