Témata bakalářských a diplomových prací z psychologie – říjen 2022
Témata jsou určena primárně pro studující programu Psychologie. V některých případech je u tématu uvedeno, že je vhodné i pro studující učitelských oborů. I v případě témat bez této explicitní poznámky mohou studující učitelských oborů vyučující kontaktovat a ti jim sdělí bližší informace, kapacitu a podmínky.
V případě bakalářských prací je žádoucí, aby si studující zvolili některé z nabízených témat. V případě diplomových prací je možné eventuálně kontaktovat vyučující i s vlastním návrhem tématu.
Ve většině případů jsou témata zadána poměrně široce a očekává se specifikace tématu na základě konkrétního zájmu studenta/ky.
Při zpracování bakalářských a diplomových prací je třeba řídit se Manuálem katedry psychologie pro zpracování a obhajobu závěrečných prací.
PhDr. David Doubek, Ph.D.
Témata bakalářských prací
- Vztah učitele a asistenta pedagoga. Etnografická studie.
- Subkulturní identity ve škole. Etnografická studie.
- Integrace dětí z etnických menšin ve škole z hlediska vrstevnické sociální skupiny. /Etnografie (2x)
- Motivace dětí k mimoškolní umělecké výchově. Etnografická studie.
Témata diplomových prací
- Sociální média ve vrstevnické skupině na ZŠ. Etnografická studie.
- Učitelské přístupy v komunikaci s rodiči z etnických menšin. /Etnografie
- Individualita a kulturní život na malém městě. /Etnografie
PhDr. Anna Frombergerová, Ph.D.
Témata bakalářských prací
Wellbeing ve škole
- 1 student – kvalitativní či kvantitativní práce – dle upřesnění tématu po konzultaci se zájemci
Témata diplomových prací
Evaluace programu primární prevence (program zaměřující se na prevenci duševního zdraví)
- 1 student – kvantitativní či kvalitativní práce – vyhodnocení efektivity programu PP realizovaného na konkrétní škole, zájemce musí mít přístup k vlastním datům či mít představu, jak je získat
Wellbeing ve škole
- 1 student – kvalitativní či kvantitativní práce – dle zájmu a zaměření studenta
PhDr. Ondřej Hrabec, Ph.D.
Témata bakalářských prací
- Rodičovské konceptualizace, praktiky a prožitky aktivní mediace digitálních technologií u dětí mladšího školního věku (zakotvená teorie, fenomenologie)
- Vrstevnický vliv na užívání digitálních technologií u mládeže (zakotvená teorie)
- Strategie výběru a hodnocení digitálních her z perspektivy rodiče a dítěte (zakotvená teorie, mikroetnografie)
- Mediální výchova v předškolních vzdělávacích zařízeních (etnografická studie)
- Role a zkušenost starších sourozenců/prarodičů v regulaci užívání obrazovek (vícečetná případová studie, zakotvená teorie, fenomenologická studie)
- Digitální technologie ve vzdělávání a výchově (studentem navržené téma po domluvě)
- Digitální hraní a moderní herní formy v psychologických souvislostech (studentem navržené téma po domluvě)
Témata diplomových prací
- Rodičovské konceptualizace, praktiky a prožitky aktivní mediace digitálních technologií u dětí mladšího školního věku (zakotvená teorie, fenomenologie)
- Vrstevnický vliv na užívání digitálních technologií u mládeže (zakotvená teorie)
- Strategie výběru a hodnocení digitálních her z perspektivy rodiče a dítěte (zakotvená teorie, mikroetnografie)
- Mediální výchova v předškolních vzdělávacích zařízeních (etnografická studie)
- Role a zkušenost starších sourozenců/prarodičů v regulaci užívání obrazovek (vícečetná případová studie, zakotvená teorie, fenomenologická studie)
- Komparativní analýza doporučení v oblasti výchovy k užívání digitálních technologií (teoretická práce, evaluační studie)
- Digitální technologie ve vzdělávání a výchově (studentem navržené téma po domluvě)
- Digitální hraní a moderní herní formy v psychologických souvislostech (studentem navržené téma po domluvě)
PhDr. Mgr. David Heider, Ph.D.
Témata bakalářských prací
Očekávané funkce ŠPP dle jednotlivých „stakeholders“ a jejich problematická místa s ohledem na realizaci. Kvalitativní výzkum.
Témata diplomových prací
Vývoj osvojování si psychomotorické dovednosti v závislosti na fyzické existenci předmětu činnosti.
- Diplomová práce bude realizací experimentu s hrou na klavír. Zkoumaná osoba bude požádána o naučení se jednoduché klavírní skladby, přičemž bude sledována vývoj učení pomocí tzv. „motion capture“ rukavic mapující každý pohyb rukou. Diplomant bude mít za úkol realizovat výzkum, podílet se na analýzách a rešerších relevantní literatury.
Cesta k mistrovství (mastered activity) v motorických úkonech s ohledem na (ne)přítomnost předmětu.
- Diplomová práce mapující subjektivní náhled na vznik mistrovství v dílčích motorických úkonech. Výzkum bude realizován prostřednictvím rozhovorů. Cílem výzkumu je identifikace klíčových faktorů, které subjekt vnímá na cestě k osvojení si určitého motorického úkonu až do podoby mistrovství (nekoriguje pohyb vědomě, dělá jej s vysokou mírou přesnosti).
doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D.
Témata bakalářských prací
Krize středního věku (analýza rozhovorů)
Témata diplomových prací
Střední věk – krize či růst? (analýza rozhovorů)
PhDr. Miroslav Klusák, CSc.
Témata bakalářských prací
Záchvatovité přejídání v kontextu fitness tréninku (obsazené)
Témata diplomových prací
Klima v hodinách tělesné výchovy
PhDr. Ivana Křížová, Ph.D.
Témata diplomových prací
- Svépomocné materiály v klinické psychologii a psychoterapii
- Standardizace klinicko-psychologického procesu
- Profesní začátky v klinické psychologii
- Téma z oblasti klinické psychologie dle konkr. zájmu studenta/tky
doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
Témata bakalářských prací
- Psychobiografie slavné osoby (možno víc zájemců)
- Psychologický rozbor uměleckého textu (možno víc zájemců)
Témata diplomových prací
- Psychobiografie slavné osoby (možno víc zájemců)
- Psychologický rozbor uměleckého textu (možno víc zájemců)
- Biografie u historiků
doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Bakalářské práce
- Adaptace ukrajinských dětí v českých školách (z pohledu učitele)
- Školní psycholog a přístupy v rámci podpůrných opatření
- Dobrovolnické aktivity a jejich přínos pro budoucí profesionály – psychology
Diplomové práce
- Tvorba textu (produktivní psaní) u žáků staršího školního věku (s typickými i odlišným jazykovým vývojem – 2 práce)
- Porozumění textům u žáků 2. stupně ZŠ
- Percepce aktuálních společenských problémů adolescenty
- Předčasné odchody ze vzdělání u studentů vysokých škol
PhDr. Olga Kučerová, Ph.D.
Témata diplomových prací
Téma v oblasti školní psychologie – (konkrétní téma bude specifikováno po dohodě se studentem)
Student se specifickou poruchou učení na lékařské fakultě.
Coming out žáka na ZŠ – téma pro školního psychologa?
Témata bakalářských prací
Zkušenosti učitelů a učitelek MŠ s ukrajinskými žáky. (téma zadáno)
Studijní strategie u žáků na 2. stupni základní školy a možnosti jejich nácviku.
Coming out žáka na ZŠ – téma pro školního psychologa?
PhDr. Kateřina Machovcová, PhD.
Bakalářské a diplomové práce
(kvalitativní výzkum, případně smíšený design)
- Přechod mezi stupni studia (vzdělávací tranzice SŠ – VŠ, Bc. – nMgr.), sociální integrace, utváření akademické identity u vysokoškolských studujících z těchto skupin (možnost kombinovat skupiny):
- Váleční uprchlíci z Ukrajiny
- Studenti, jejichž rodiče sami nemají vysokoškolské vzdělání
- Vysokoškolští studenti, kteří studovali učňovské obory a pokračovali v dalším studiu (maturita, VŠ)
- Vysokoškolští studenti příjemci sociálního stipendia
PhDr. Anna Páchová, Ph.D.
Kázeň ve třídě pohledem vyučujících
- Práce se bude zabývat problematikou kázně ve školní třídě z pohledu vyučujících prvního stupně. Pomocí polostrukturovaných rozhovorů a jejich následné analýzy se pokusí odpovědět na otázku, jakým způsobem na kázeň nahlížejí samotní vyučující, a co jim ve vztahu k ní pomáhá. Zajímat nás bude rovněž souvislost mezi pojetím kázně a celkovým psychodidaktickým přístupem konkrétních vyučujících
PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Témata bakalářských prací
1, Studenti s psychickými potížemi na VŠ
2, Záchvatovité přejídání (téma zadáno)
3, Krize středního věku
4, Sebehodnocení čtení u žáků 2. stupně ZŠ
5, Poradenství pro dospívající a mladé dospělé v náhradní rodinné péči (téma předběžně zadáno)
Témata diplomových prací
1, Rodinné poradenství v kontextu výchovných potíží dětí a dospívajících
2, Partnerské neshody – analýza komunikačních strategií
3, Sexuální rizikové chování adolescentů
doc. PhDr. Gabriela Seidlová Málková, Ph.D.
Témata bakalářských prací
Znalost písmen v předškolním a raném školním věku- výkonový obraz současného předškoláka
- Sekundární analýza dat získaných v dřívějších studiích vedoucí projektu (GSM). Cílem projektu je ukázat variabilitu a krásu cest, jakými se děti předškolního věku seznamují s písmeny české abecedy.
Vývojový obraz velmi časných ortografických znalostí:
- Projekt empirického výzkumu s návazností na již dříve zpracované studie vedoucí (GSM). Cílem projektu je popsat cesty velmi časného rozvoje ortografických znalostí předškolních dětí a navrhnout postupy pro jejich screeningovou identifikaci v ped.psych. poradenství.
Témata diplomových prácí
Pregramotnostních dovedností u dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
- Projekt si klade za cíl mapovat strukturu jazykových a raně gramotnostních schopností u dětí ze sociálně a kulturně znevýhodňujícího prostředí (romští předškoláci) a na základě údajů získaných sběrem dat navrhnout screening pregramotnostní výbavy vhodný pro použití v mateřských školách
Přínosy intervenčního plánu pro podporu rozvoje raných gramotnostních dovedností
- Projekt si klade za cíl realizovat intervenční semi-longitudináolní studii přínosů stávajícího tréninkového programu (Větuška a Slovánek v lese plném hlásek a písmen) pro podporu rozvoje pregramotnostních dovedností ve třídách mateřských škol.
doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Témata bakalářských prací
Rodiče LGBT+ dětí: sekundární coming out
Metakognice a sebehodnocení ve škole: vzájemný vztah
Žákovská identita dětí se slabými školními výkony: jak o sobě a škole uvažují školně neúspěšné děti?
Genderové vzorce v zapojování dívek a chlapců do výuky: co dělají vyučující a co potřebují studující?
Témata diplomových prací
Kdy vyučující sdělují privátní informace? Důvody, okolnosti a důsledky toho, když vyučující sdělují studujícím či v učitelském sboru osobní informace, např. o rodině, o nemoci, o sexuální orientaci, o víře… Kvalitativní či kvantitativní studie
Transgender studující na základních školách: perspektiva školních psychologů. Kvalitativní či kvantitativní studie.
Genderové vzorce v zapojování dívek a chlapců do výuky. Kvalitativní studie, pozorování. Téma vhodné i pro učitelské obory.
PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Témata bakalářských prací
1. Komplexní podpora žáka z pohledu školního psychologa
2. Strategie učitelů při rozvoji čtenářských dovedností u žáků na začátku školní docházky
Témata diplomových prací
1. Krizová intervence v práci školního psychologa
2. Studenti s PAS na VŠ (téma bude konkretizováno při zadání práce)
PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
Témata bakalářských a diplomových prací
Psychologické aspekty osvojování cizího jazyka (vztah vybraných jazykových dovedností v mateřském a cizím jazyce)
Rozvoj čtenářských dovedností u dětí s OMJ
Rozvoj počátečních čtenářských dovedností – hlasité čtení vs tiché čtení s porozuměním
prof. PhDr. Stanislav Štech, Ph.D.
Témata bakalářských prací
Vztah učitelů ZŠ k vlastní profesi po „covidové“ výuce
Témata diplomových prací
Geneze politického světonázoru z pohledu narativní analýzy
Mgr. Jitka Taušová, Ph.D.
Témata bakalářských i diplomových prací
Souvislosti mezi styly vztahové vazby v dospělosti /adult attachment styles/ a procesem kulturní adaptace u vysokoškolských studentů studujících v zahraničí. (Kvantitativní, dotazníková studie. Práce na tématu vyžaduje schopnost pracovat s empirickými studiemi v angličtině. Podrobnosti budou upřesněny při konzultaci se zájemci.)
Ing. Mgr. et Mgr. Petra Topková
Témata bakalářských i diplomových prací
implicitní (laické) teorie moudrosti – dle dohody kvalitativní či kvantitativní design
– souvislost moudrosti s dalšími proměnnými (např. coping, emoční regulace)
– překlad nástrojů pro zjišťování moudrosti do českého jazyka a jejich pilotáž
Kontakt: topkovapetra@seznam.cz
PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Témata bakalářských i diplomových prací
Kvalitativní výzkum, kazuistická studie, porovnání několika učitelů nebo tříd apod.
1) Budování vztahu učitele s výukově náročnými žáky
2) Zkušenosti z distanční výuky: žáci, kteří se zlepšili a přenos do současnosti